Stanovisko vlastníkov bytov a obyvateľov bytového domu Veternicová 14-16-18, 841 05 BRATISLAVA

K nižšie uvedenému stanovisku sa budú v sobotu, nedeľu a pondelok (10.-12.6.2017) večer medzi 18-20:00 hodinou zbierať podpisy vlastníkov a nájomníkov bytov priamo u vás doma. Na podpisový hárok prosím uveďte čitateľne PALIČKOVÝM PÍSMOM adresu, priezvisko, meno, dátum a potom vlastnoručný podpis. Kto s uvedeným stanoviskom nesúhlasí - hárok nepodpisujte. 

Ďakujeme za Vašu účasť a podpisy

na stiahnutie stanovisko.doc TU
podpisový hárok TU

TEXT STANOVISKA

Vlastníci bytov a obyvatelia bytového domu Veternicová 14-16-18, 841 05 BRATISLAVA

 

Okresný úrad Bratislava 

Odbor starostlivosti o životné prostredie  

Oddelenie ochrany prírody

a vybraných zložiek ž. p.

Tomášikova 46

832 05 BRATISLAVA 3

 

Vec

Pripomienky a stanovisko k zámeru výstavby a prevádzky „Parkovacieho domu na Veternicovej ulici v Bratislave“

 

Dolu podpísaní vlastníci bytov a obyvatelia domu Veternicová 14-16-18, Bratislava – Karlova Ves vyjadrujeme svoje

nesúhlasné stanovisko

 

k predloženému Zámeru podliehajúcemu zisťovaciemu konaniu podľa zákona NR SR č. 24/2006 Z. z. časť EIA o posudzovaní vplyvov stavby na životné prostredie ku stavbe „Parkovací dom na Veternicovej ulici v Bratislave“, ktorý by mal byť realizovaný na pozemkoch registra C katastra nehnuteľností parc. č. 3651/149; 3651/150 a 3651/261 katastrálne územie Karlova Ves.

Naše nesúhlasné stanovisko predkladáme hlavne z týchto dôvodov:

1.      Najväčšou našou obavou je narušenie statiky bytového domu Veternicová 12-14-16 (ďalej len  „V12-14-16“) nachádzajúcim sa priamo nad parkovacím domom:

a.      priamo v blízkosti domu sa bude robiť výkop hlboký približne 4 metre pozdĺž celého domu vzdialený nie viac ako 7-8 metrov od samotnej fasády domu. V dokumentácii zámeru na str. 20-časť III.2.1 v Geomorfoligických pomeroch je uvedené, že „Dotknuté územie sa nachádza v území s výrazným sklonom .... “ čo je evidentné a badateľné už laickým okom a že svah zo zalesnenej západnej strany domu tlačí na základy domu.

b.      ďalej v časti Geologická stavba sa píše „Ide o rôzne návažky, skládky komunálneho odpadu, stavebného odpadu a premiestnené zeminy po úpravách terénu“. V dokumentácii nie je riešené a posudzované reálne geologické podložie bytového domu V12-14-16 a základová konštrukcia tohto bytového domu a vplyv výkopu na pevnosť jeho základov.

c.      Pri revitalizácii domu V14-16-18 bolo zistené pretekanie spodných vôd pod základovou doskou a tieto vody nám presakujú na niektorých miestach v pivničných priestoroch BD Veternicová 14-16. V zámere nie je riešené, aký bude mať vplyv postavenie západnej steny parkovacieho domu tesne pod domom. Stena má byť z vode-odolného železobetónu.

2.      Nesúladom v dokumentácii a skutočným stavom je definícia lokalizácie dotknutého územia. Tak ako to uvádza vo svojom liste aj vchod Veternicová 12. Na pozemku parc. č. 3651/149 je momentálne vybudovaný chodník pre peších na ktorý sú priamo napojené schodiská, ktoré vedú ku hlavným vchodom do domov V12-14-16. Ďalej na pozemku p. č. 3651/150 je v súčasnosti vybudovaná časť miestnej komunikácie III. triedy Veternicová ulica a súčasťou tejto komunikácie sú kolmé parkovacie státia. Teda v zmysle zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách sa má zámer realizovať na miestnej komunikácii, ktorej neoddeliteľnou súčasťou sú parkovacie státia a priľahlý chodník pre peších. Z uvedeného vyplýva, že tvrdenie v štúdii o pozitívnom vplyve na dopravu (bod IV.3.11) je minimálne zavádzajúce. Navrhovaná stavebná činnosť zásadným spôsobom obmedzí lokálnu dopravu zastavaním existujúcej komunikácie.

3.      V dokumente absentuje hodnotenie z hľadiska architektonického súladu s okolitou výstavbou. Vybudovaný PD by bol obrovskou masou železobetónu uprostred husto zastavaného urbanistického prostredia  (nedostatočná vzdialenosť medzi domami na jednej a druhej strane Veternicovej ulice).

4.      Podľa prílohy k návrhu zámeru „Rozptylová štúdia“ je zrejmé, že najväčšmi budú rozptylom výfukových plynov trpieť bytové domy Veternicová 1, 3, 5, 7. Ale v grafickej časti vyobrazenia rozptylu znečisťujúcich látok je nesúlad so skutočným stavom. Braná je do úvahy len budova Veternicovej č. 1. a V12-14-16, lebo hlavným cieľom štúdie bolo posúdiť budovu na východnej a západnej strane. No na budovu Veternicovej 1 potom následne nadväzujú ďalšie budovy Veternicová 3;5;7;11 atď. ... a tieto budovy tvoria stenu po ktorej budú výfukové plyny postupovať a obtekať ďalej na Veternicovú ulicu. Najdôležitejšou vecou však je, že práve v rannej špičke vozia rodičia svoje deti do školy a budú ich vykladať z aut takmer priamo do epicentra mraku výfukových plynov z park-domu a to prosím každé pracovné ráno. Navyše tieto škodliviny by sa dostávali a negatívne pôsobili nielen na bezprostredne stojace obytné domy, ale aj  na fasádu Základnej školy s jej školským dvorom, na ktorom  min. 7-8 mesiacov v roku deti cvičia. Dovoľujú vôbec hygienické a zdravotné normy, aby takáto stavba vznikla v blízkosti školy? Veď tieto škodlivé látky budú priamo prúdiť žiakom do tried! Nemáme ešte dosť detskej rakoviny? Nikde v západnej Európe sa park-domy nestavajú v husto zastavaných častiach a navyše v blízkosti školy! Toto v návrhu zámeru spomenuté vôbec nie je.

Upozorňujeme, že tento rok v septembri pribudnú noví žiaci v spomínanej škole a na budúci rok tiež (noví žiaci, nové autá v hustej rannej premávke). Tvrdenie bodu IV.3.17 o „pozitívnom zasiahnutí obyvateľstva v území a zlepšení kvality jeho života je možné hodnotiť ako hrubo neobjektívne a vyplývajúce z celkového „pozitívneho“ štýlu dokumentu popierajúceho akékoľvek negatívne vplyvy na dotknuté obyvateľstvo a územie. Logicky akékoľvek zvýšenie hluku, prašnosti, koncentrácie škodlivín má predsa vplyv na ľudské zdravie a okolité prostredie. Rovnako neobjektívne a zavádzajúce je tvrdenie bodu IV.2.6, pretože park-dom bude zdrojom intenzívneho svetelného žiarenia, tepla a hlavne zápachu pri štartovaní dieselových motorov a to najmä v zimnom období, či pri inverzných meteorologických podmienkach.

5.      V zámere nie sú uvedené dôležité veci týkajúce sa zdravia a bezpečnosti obyvateľov:

a.      ako sa k jednotlivým vchodom bytového domu, v prípade nevyhnutnej potreby, dos- tanú vozidlá: Rýchlej zdravotnej pomoci, Požiarnici, Polícia

b.      nezabúdajme na to, že tu bývajú aj hendikepovaní a invalidní občania, budú pre nich vytvorené parkovacie miesta? Kde? Toto chýba v návrhu.

c.      kde bude vybudované nové stojisko kontajnerov na odpady pre Veternicovú 8-10-12 a ako sa k nim dostanú vozidlá Odvozu a likvidácie odpadu (hlavne v zimnom období)

d.      to isté platí aj pre nákladné sťahovacie vozidlá - ako prídu ku vchodom?

6.      Svetlotechnický posudok nerieši svetelné znečistenie, ktoré bude spôsobené reflektormi vozidiel pri parkovaní a odjazde. Nadzemná úroveň jednotlivých podlaží a konštrukcia stavby spôsobia drastické zhoršenie životných podmienok obyvateľov bytov v priľahlých bytových domov na  niekoľkých podlažiach a to najmä obyvateľov bytového domu Veternicová 12,14,16,1 a 3.  

7.      Zavádzajúce je aj tvrdenie bodu IV.2.8, že realizácia navrhovanej činnosti nevyvolá ďalšie investície. Záber prístupovej komunikácie bude výrazným zásahom do vlastníckych práv vlastníkov bytov a nebytových priestorov bytového domu Veternicová 12,14,16,18, ktorý bude musieť miestna časť riešiť. Jediný spôsob je vybudovanie plnohodnotnej komunikácie zo západnej strany bytového domu – teda vyvolanej investície. Tým dôjde k ďalšiemu výraznému zhoršeniu životných podmienok obyvateľov bytového domu, nevyhnutnému záberu verejnej zelene a aj negatívnemu vplyvu na CHKO Malé Karpaty, na okraji ktorej sa dom V12-14-16-18 nachádza ("územie prírodnej krajinnej zelene Kráľova Hora", o ktorú sa toľké roky bojovalo). S týmto predložený návrh neuvažuje a ani z hľadiska vplyvov na obyvateľstvo a životné prostredie neanalyzuje. Vo vzťahu k uvedenému je rovnako tvrdenie bodu II.8, že sa nezmení ani dopravný systém v lokalite, minimálne zavádzajúce.

8.      Budovanie park-domu na predmetnom mieste je zvlášť nevhodné z hľadiska dopravnej situácie, pretože vstup doňho a výjazd z neho do tejto ulice by sa nachádzal na neprimerane úzkom mieste Veternicovej ulice, ktorá na tento účel nestačí. Dopravná  štúdia zámeru tento fakt zamlčuje resp. neprimerane bagatelizuje a vôbec neuvádza, že tento stav by celkom zákonito viedol k častým kolíziám a to nielen v čase špičky a slabej viditeľnosti!

Mimochodom, posudzovateľ dopravnej situácie vôbec nebral do úvahy stav zimných ciest, kde sa ranná dopravná špička za poľadovice a snežnej kalamity mení na totálny chaos a ulica je nepriechodná. To by veľmi pravdepodobne viedlo k slabému alebo nulovému využívaniu nákladnej stavby.

9.      V návrhu chýba ďalšia podstatná vec pre občanov Veternicovej ulice. Aký bude režim parkovacieho domu po jeho vybudovaní:

a.      Kto bude vlastníkom parkovacieho domu?

b.      Kto bude zodpovedný za prevádzku, údržbu a opravy?

c.      Bude tento park-dom slúžiť ako verejnoprospešné zariadenie obyvateľom našej ulice?

d.      Alebo sa parkovacie miesta budú predávať do osobného vlastníctva? V akom rozsahu? Komu? Aká bude približná cena?

e.      Alebo sa budú parkovacie miesta prenajímať?

f.       Alebo budú v režime rezidentnej parkovacej politiky?

g.      Nebodaj sa bude o prevádzkovanie a prenájom parkovacích miest starať nejaká „tretia strana“ ???

        Tieto a ďalšie otázky mali byť zodpovedané už vopred, pred začatím zisťovacieho konania.

 

Na základe vyššie uvedených výhrad, pripomienok a vznesených dotazov Vás preto úctivo žiadame o vydanie  zamietavého stanoviska  k predloženému zámeru, nakoľko je neobjektívny, neúplný a v mnohých prípadoch minimálne zavádzajúci. Návrh síce objektívne rieši zvýšenie počtu parkovacích miest, no nielenže výrazne zhorší životné podmienky obyvateľov, ale aj zásadným spôsobom zasiahne do komunikačného systému ulice Veternicová  a do vlastníckych práv dotknutých vlastníkov bytov a nebytových priestorov.

 

V Bratislave dňa        . júna 2017

 

S pozdravom

                                                                                                                   Obyvatelia Veternicovej č. 14-16-18